Udskoling

På Dagnæsskolen består udskolingen af 7.-9. årgang.

Valgfag og UJ

Valgfag:

På Dagnæsskolen indgår vi i et klyngesamarbejde med Bankagerskolen og Højvangskolen. Vores opgave og mål med klyngesamarbejdet er, at der skal ske en styrkelse af udskolingen med fokus på overgangsfrekvenser til og gennemførselsgrad på ungdomsuddannelser, herunder erhvervsuddannelser.

På de tre skoler i Sydbyen har vi derfor besluttet i fællesskab at udbyde valgfag/linjer for vores udskolingselever på tværs af de tre skoler.

Disse linjetimer finansieres af valgfag og understøttende undervisning.

På vores valgfag/linjer på 7.-9. årgang indgår vi i klyngen i tæt samarbejde med bl.a. Leanmarks erhvervsuddannelser, Musikskolen, virksomhedsbesøg og foreninger.

UJ:

På Dagnæsskolen har vi en lærer, som også fungerer som UJ-coach. Hendes opgave er at coache eleverne i 7.-9. kl. i forhold til deres valgte ungdomsuddannelse, job og karrierelæring.

Det foregår ved mindst to individuelle coach-samtaler omkring UJ, uddannelse og job. En del elever har behov for flere samtaler og så aftales dette.

Målet er at få et mere nuanceret kendskab til ungdomsuddannelserne og at få startet en individuel proces hos hver enkelt elev, så de bliver skarpere på, hvad der er af muligheder ud fra deres ønsker - og få sat ind der, hvor der kræves en ekstra indsats.

I sidste ende skal 95% af de unge gerne gennemføre en ungdomsuddannelse.

Derudover deltager vores 8.-9. kl. elever hver efterår i Uddannelsesmessen i Forum Horsens sammen med deres forældre og klasse-/kontaktlærere.

Understøttende undervisning og studiecafe

I udskolingen bruger vi den understøttende undervisning på studiecafe og linjer/valgfag.

Hver klasse har en ugentlig lektion med deres klasse-/kontaktlærer, hvor der arbejdes med 7 Gode Vaner, trivsel og andre aktuelle emner.

Hver dag har klasseren 30 min. formiddagspause/frikvarter, og til middag har de 15 min. spisepauce og 30 min. frikvarter.

Hver morgen har klasserne 15 min. læsebånd, hvor alle elever skal læse. Det kan være frilæsning, faglig læsning, engelsk frilæsning og meget mere.

I forhold til motion og bevægelse så er det en del af den almindelige undervisning og kan foregå på forskellig vis. Nogle gange kan der være tale om powerbreaks, hvor man laver en aktivitet, som ikke har sammenhæng med det faglige arbejde. Andre gange kan det tænkes direkte ind i det faglige arbejde og understøtte det. Andre gange igen tænkes det ind i emner med fokus på trivsel og sundhed.

Bring your own device

Fra og med 7. årgang har Horsens Kommune en forventning om, at alle elever hver dag, hvis muligt, medbringer egen computer/tablet, så den bliver et naturligt arbejdsredskab i den daglige undervisning i alle fag.

Der er tale om den såkaldte "Bring Your Own Device-politik".

Det er ikke noget krav, at man medbringer egen computer for at følge undervisningen, men undervisningen bliver langt mere effektiv og fordrer et mere optimalt læringsudbytte hos eleverne.

Fordele ved at eleverne medbringer egen computer:

• Altid garanti for at der står en computer til rådighed
  • Færre forstyrrelser og mindre spildtid
  • Direkte adgang til online e-bøger
  • Færre taskebøger
  • Mindre papir at holde styr på
  • Hurtig adgang til AULA og MinUddannelse (årsplaner, elevplaner og daglige skolearbejde tager udgangspunkt i denne platform, som skal bruges hver dag)
  • CD-ord (stavehjælp)
  • Digitale stave- og læseprøver, samt tests
  • Mulighed for oplæsning af svære tekster
  • Internetsøgning
  • Online ordbøger