7 Gode Vaner

På Dagnæsskolen arbejder vi på alle klassetrin med 7 Gode Vaner med udgangspunkt i skoleprogrammet "Min Indre Leder".

“Min Indre Leder” har til formål at styrke børn og unges evne til at tage lederskab i eget liv og ruster dem til at klare det 21. århundredes udfordringer.

Indre lederskab skal forstås som individer, der:

• sætter mål og når dem
  • træffer selvstændige og velovervejede valg, og er villig til at tage konsekvensen af disse
  • er indrestyret frem for ydrestyret.
  • lytter empatisk og håndterer konflikter og problemer effektivt
  • udviser både mod og hensynsfuldhed
  • tør tænke nye tanker og er åben overfor andres ideer
  • har stærke samarbejdskompetencer
  • stræber efter synergi og win-win i samarbejdssituationer
  • kan indgå i sociale relationer og på en respektfuld måde værdsætte forskelligheder, hvilket giver højt selvværd og en respektfuld omgangstone
  • tager lederskab i eget liv og i fællesskabet

Med 7 Gode Vaner oplever vi en kultur, hvor elever ikke blot trives og bliver fagligt dygtige, men også besidder grundlæggende redskaber til at mestre livet. Hele livet.

Kort beskrivelse af vanerne

Vane 1: Vær proaktiv

Jeg tager ansvar. Jeg tager egne initiativer. Jeg vælger mine handlinger og mit humør. Jeg giver ikke andre skylden for mine egne fejl. Jeg gør det rigtige, selv når ingen kigger på mig.

Vane 2: Begynd med slutningen

Jeg planlægger og sætter mål. Jeg gør ting, som jeg synes, er vigtige nu og for min fremtid, og som gør en forskel. Jeg er betydningsfuld og bidrager til en bedre stemning i skolen. Jeg søger efter måder at være en god kammerat på.

Vane 3: Gør det vigtigste først

Jeg bruger min tid på at gøre det vigtigste først. Det betyder, at jeg siger nej til ting, jeg ved, ikke er de vigtigste. Jeg prioriterer, planlægger og følger min plan. Jeg er disciplineret og organiseret. Jeg er min egen leder. Jeg gør de ting, jeg sætter mig for.

Vane 4: Tænk Vind-Vind

Jeg er både modig og viser hensyn. Modig, fordi jeg tør sige, hvad der er vigtigt for mig, og hensynsfuld, fordi jeg også prøver at forstå, hvad andre ønsker. Når der opstår en konflikt, prøver jeg altid at finde en vind-vind-løsning.

Vane 5: Søg først at forstå, dernæst at blive forstået

Empatisk lytning. Jeg lytter til andres idéer og følelser. Jeg forsøger at se tingene fra deres synspunkt (paradigme). Jeg lytter til andre uden at afbryde. Jeg lytter med mine ører, mine øjne og mit hjerte. Jeg har selvtillid nok til at turde fortælle om mine idéer.

Vane 6: Skab synergi

Jeg værdsætter andre menneskers styrker og lærer af dem. Jeg kommer godt ud af det med andre – selv personer, der er anderledes end mig. Jeg arbejder godt i grupper. Jeg lytter til andres idéer. Ved at samarbejde kan vi nå frem til bedre løsninger, end vi kan hver for sig. Jeg søger at finde et nyt, fælles alternativ.

Vane 7: Slib saven

Jeg spiser rigtigt, dyrker motion og får nok søvn (kroppen). Jeg lærer på mange måder og mange steder, ikke kun i skolen (hjernen). Jeg tilbringer tid sammen med min familie og venner (hjertet). Jeg hjælper gerne andre mennesker (sjælen). Jeg sørger for at arbejde med alle fire dele, når jeg sliber saven.