Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for elevaktivitetskontoen

PRINCIP FOR ELEVAKTIVITETSKONTOEN PÅ DAGNÆSSKOLEN  

Formålet med hytteture og skolerejser er at give eleverne mulighed for fælles oplevelser og at den daglige undervisning får en anden dimension.

Alle elevaktiviteter skal have et fagligt og pædagogisk indhold samt være et supplement af mere samværs- og oplevelsesmæssig karakter til den daglige undervisning, jvf. ”Vejledning om ekskursioner, lejrskoler og skolerejser mv. i folkeskolen”.

Ved skolestart informeres forældrene om betydningen af at arrangere fælles klasseture / overnatninger med henblik på at styrke klassens sociale liv og fællesskab. 

Nedenstående indgår i Dagnæsskolens traditioner, idet skolebestyrelsen ønsker flest mulige ”ud af huset-aktiviteter”.

Årgang.

Max forældrebetaling ud over klassekasse:

Der skal altid som minimum opkræves kostpenge

Hytteture: 3. + 4. + 5. årgang

Kost = 75 kr. pr. dag

Skolerejse 6. årgang:

800 kr. inkl. kost.

Skolerejse til udlandet i 9. årgang:

1800 kr. inkl. kost.

Beløbene er 2023 niveau og kan reguleres afhængig af prisstigninger.

A.  Hyttetur i 3., 4. og 5. årgang i 2 dage med 1 overnatning. Skolen bidrager med 6000 kr. pr. klasse til hytteleje.

B.  Skolerejse til Bornholm i 6. årgang (forår) i 5 dage. Skolen bidrager med 500 kr. pr. elev.

C. Skolerejser for 9. årgang med 4 overnatninger. Skolens tilskud ydes til 5 dage. Skolen bidrager med 1500 kr. pr. elev.

Skolen afholder lærernes udgifter (løn, kost mm.) ved hytteture og skolerejser.

Ved hytteture forstår vi:

En hyttetur er en del af undervisningen og består af faglige, sociale og trivselsorienterede aktiviteter. Det er mødepligt for eleverne.

Ved skolerejse forstår vi:

En skolerejse er et supplement af samværs- og oplevelsesmæssig karakter til den daglige undervisning. Er der særlige grunde til, at en elev ikke deltager heri, vil skolen tilrettelægge anden undervisning for de pågældende elever.

Betaling:

Alle børn og forældre skal fra skolestarten være bekendt med skolens aktiviteter, med henblik på muligheder for etablering af klassekasser, ansøgninger til fonde, individuel elevopsparing, sponsoreringer *, indsamlinger mm i hele skoleforløbet. 

Er der elever hvor hjemmet ikke har mulighed for at betale til en skolerejse kan man henvende sig til klasselæreren, hvorefter skole og hjem sammen finder en god løsning. Vi ønsker, at alle elever har mulighed for at deltage.

Klassekassen:

Skolebestyrelsen anbefaler, at forældrekredsen i de enkelte klasser organiserer en opsparing via klassekassen, idet skolebestyrelsen positivt bakker op om, at der ydes frivillige bidrag.

Alt hvad der indtjenes til klassen via forskellige arrangementer, fonde mm går til den fælles klassekasse. Forældre må gerne give frivillige anonyme bidrag til klassekassen.

Klassekassen går til alle børn uanset bidrag.

Flytter en elev fra skolen, kan der ikke udbetales beløb fra den fælles klassekasse. Klassekassen følger klassen.

*Sponsorering: Ved sponsorering forstås i denne forbindelse, at skolen eller enkelte klasser modtager en eller anden form for midler fra erhvervslivet, fonde, mm. Ved sponsorering skal der altid via skolens ledelse indhentes tilladelse. 

På et forældremøde forud for planlægning af skolerejsen/hytteturen (henholdsvis i 5. kl. og 8. kl.), træffes der aftale mellem klassens lærere og forældregruppen om hvad turen må beløbe sig til. På dette møde afklares det også hvor mange penge fra klassekassen, der bruges på skolerejsen.

Turens budget, herunder alle bestillinger vedr. logi, transport og kost skal altid drøftes med ledelsen inden bestillingen, ligesom turens destination godkendes af ledelsen.

Ordensregler på skolerejser / hytteture:

På skolerejser og hytteture repræsenterer deltagerne Dagnæsskolen. Derfor forventes en generel god opførsel af alle.

Skolens ordensregler gælder også på skolerejser og hytteture. Ud over disse regler kan der være opsat særlige regler under hensyn til rejsens karakter. Klasselærerne er ansvarlige for at dette meldes tydeligt ud til forældrene. 

Enhver form for besiddelse og indtag af alkoholiske drikke og andre rusmidler er strengt forbudt, herunder også rygning. Overtrædelse af de gældende ordensregler eller udmeldte normer for god opførsel kan efter skolens vurdering medføre hjemsendelse. Alle udgifter i forbindelse med en eventuel hjemsendelse sker på forældrenes regning. 

Ovennævnte godkendt af skolebestyrelsen februar 2023