Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for klassedannelser

Princip for klassedannelser

Det overordnede mål for fordeling af elever i klasser er at sikre de bedst mulige vilkår for læring og trivsel.

Vedr. etablering af børnehaveklasser:

Indskolingslederen har ansvaret for klassedelingen samt hvornår den endelige klassedeling skal finde sted.

Førskolepersonalet fra SFO og børnehave, børnehaveklasseledere og ledelse inddrages i relevant omfang.

Der foretages fordeling hvor følgende tages i betragtning:

- Børnenes indbyrdes lege- og samarbejdsrelationer – de nuværende og nye

- Gruppedynamikker

- Jævne klassestørrelser.

- Jævn fordeling af piger og drenge.

- Særlige forhold i den enkelte klasse.

- Det samlede billede af det enkelte barn fra børnehave og førskolegruppe.

Ovennævnte godkendt af skolebestyrelsen november 2019

 

Vedr. etablering af nye klasser på 7. årgang:

Ved opstart i 7. klasse dannes der nye klasser for at styrke elevernes sociale udvikling og deres læring.

Der foretages fordeling, hvor følgende tages i betragtning:

- En ligelig fordeling af køn

- Jævne klassestørrelser 

- Opmærksomhed på elever med særlige behov

- Opmærksomhed i forhold til elevernes personlige, faglige og sociale styrker og udfordringer

- At alle elever kommer i klasse med klassekammerater, som, vi forventer, de trives godt med

Ledelsen har ansvaret processen for klassedannelsen og den endelige klassedannelse. Lærerne og eleverne på 6. årgang inddrages i processen.

Ovennævnte godkendt af skolebestyrelsen marts 2025