Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale

Referat af skoleudviklingssamtale på Dagnæsskolen
 

Baggrund
Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen d. 29. oktober 2021, blev der indført årlige skoleudviklingssamtaler fra og med skoleåret 2022/2023. Skoleudviklingssamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.
 

Overordnet dagsorden
1. Opsamling på aftaler og mål Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.
2. Præsentation af temaer
Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.
3. Drøftelse af temaer Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.
4. Udvælgelse af temaer og indsatser Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.
5. Opsummering og afrunding Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.

Temaer til skoleudviklingssamtalen
Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.
 

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.
 

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 23 januar 2023 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet.
 

1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel.
2. Fraværet er steget både i Horsens og på landsplan det seneste år. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt.
3. I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik.
4. Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.

Dato: 13. april 2023
Deltagere: Lars M Hansen, Jeannette Nipper, Lise-Mette Damsgaard, Susanne Engberg, Henrik Kallestrup og Marie Silbye (ref.)
Aftalte indsatsområder
STEAM i fase 1
Beskrivelse af indsatsområde
Dagnæsskolen vil via styrkede STEAM-indsatser i den daglige undervisning og i emneuger øge elevernes motivation og læring. Med udgangspunkt i observationer og evalueringer fra dette skoleår er det fremadrettede fokus at få STEAM til at fylde mere i årsplanerne og dermed i undervisningen.
Gennem drøftelser i PLF og i klasserne er det blevet undersøgt, hvordan STEAM bl.a. kan øge elevernes stilladsering og motivation for læring.
STEAM skal blive en del af både fag og emneuger på Dagnæsskolen. STEAM skal tænkes aktivt og tydeligt ind i årsplanlægningen. Der skal være øget STEAM forberedelse samt fokus på øget videndeling og inspiration underviserne imellem.
Det forventes at elevernes læring og motivation øges og at det kan måles i trivselsundersøgelsen, PLF’er og elevinterviews.
Målet med indsatsområdet:
1. Styrke elevernes motivation og læring
2. Eleverne skal tilegne sig og arbejde med det 21. århundredes kompetencer
3. have fokus på åbne, skabende og kreative læringsprocesser som udgangspunkt
4. STEAM inddrages i den daglige undervisning og i emneuger
 

Trygge fællesskaber og styrket trivsel for børnene i fase 2.
Beskrivelse af indsatsområde
Der arbejdes med at fastholde og forbedre en god kultur i fase 2. Dagligdagen har tidligere været præget af uro, konflikter og konfrontationer mellem lærere og elever. I skolens analyse af trivselsdata i 4.-9. kl. holdt op imod lærernes og ledelsens daglige observationer ses en disharmoni.
Der skal arbejdes med at hæve trivslen i sammenhæng til den faglige undervisning. Der igangsættes derfor en række trivselstiltag i undervisningen såvel som frikvarterer. Der skal arbejdes løbende med evaluering blandt personale og elever.
Målet med indsatsområdet:
1. Fastholde og forbedre en positiv ungekultur.
2. Styrke den sociale trivsel for både elever og lærere.
3. Give eleverne en oplevelse af at de får bedre frikvarterer.
4. Fravær sænkes.
5. De faglige resultater forbedres

Kvalitet i SFO
Beskrivelse af indsatsområde
Observationer og evaluering med børnene i SFO har vist, at det er vigtigt med et kontinuerligt fokus på hvad børnene finder interesse i, for at skabe forsat udvikling i skolens SFO.
Der igangsættes en række aktiviteter, der passer med børnenes ønsker/interesser. Her vil der også vil være et forsat fokus kompetence udvikling blandt personalet, med fokus på data som udgangspunkt for evaluering og planlægning af SFO-aktiviteter.
Målet med indsatsområdet:
1. Støtte børnene i at have en god fritid, at indgå i gode og givende fællesskaber og at deltage i udviklende og spændende aktiviteter
2. Opøve en større tryghed og bevidsthed i at arbejde med pædagogiske læreprocesser
3. Professionelt blive klogere på de processer, der er, når vi møder udfordringer i læringsmiljøerne
4. Professionelt øve indsamling og anvendelse af data samt kunne sætte kvalitative mål for egen læring som voksen
 

Dokumenter