Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale 2024

Referat af skoleudviklingssamtale på Dagnæsskolen 2024
 

Baggrund

Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

 

Overordnet dagsorden

  • Opsamling på aftaler og mål 
    Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.

  • Præsentation af temaer 

    Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.

  • Drøftelse af temaer
    Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.

  • Udvælgelse af temaer og indsatser
    Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.

  • Opsummering og afrunding
    Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.

 

Temaer til skoleudviklingssamtalen

Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning. 

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 22 januar 2024 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet. 

  • Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel. Herunder er det et mål, at andelen af elever, der er inkluderet i den almene undervisning (inklusionsgraden) forsat, skal være over landsgennemsnit, hvilket er i overensstemmelse med forligspartiernes målsætning i budgetaftalen for 2024, hvor det fremhæves, at flere børn skal være en del af den almene folkeskole, fordi det giver børnene de bedste forudsætninger for at lykkes senere i livet 

  • Fraværet ligger over niveauet før corona pandemien for både Horsens Kommune og på landsplan. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt. 

  • I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er fortsat for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik. 

  • Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg. 

Dato: 30-05-2024

Deltagere:  

Lars Hansen, Skoleleder

Jeanette Nipper, Viceskoleleder

Marianne Nymand, Afdelingsleder

Susanne Engberg, SFO-leder

Søren Schjødt, Stabskonsulent (ref.)

Indsats 1

Beskrivelse af indsats 

Kvalitet i SFO

Vi fortsætter arbejdet med kvalitet i SFO 2.0 hvor vi særligt har fokus på leg, legestemninger, legekultur og legeformer.  

 

Mål med indsats 

Målet er at:

  • fastholde fokus på børnenes spor og deres medbestemmelse. 

  • Styrke medarbejdernes evne til at at se legens betydning og til at være en del af den. 

  • skabe deltagelsesmuligheder for alle børn.  

 


Indsats 2

Beskrivelse af indsats 

Faglig og social trivsel.

Vi ønsker at styrke den faglige og sociale trivsel gennem konkrete tiltag – herunder forskellige aktiviteterne i frikvarteret samt en projektbaseret tilgang til undervisningen. 

 

Mål med indsats 

Målet med indsatsområdet:

  • Øge børnenes oplevelse af at være en del af et forpligtende fællesskab.

  • Elevernes øgede trivsel skal kunne aflæses i næste års trivselsundersøgelse, samt at de oplever sig mere inddraget i undervisningen ift. medindflydelse.

Faglig trivsel:

  1. Øge elevernes faglige udbytte

  2. Styrke elevernes motivation og læring

  3. Eleverne skal tilegne sig og arbejde med det 21. århundredes kompetencer gennem arbejdet med PBL hvor der er fokus på åbne, skabende og kreative læringsprocesser som udgangspunkt.

Social trivsel: 

  1. Styrke den positive børne og ungekultur.

  2. Give eleverne en oplevelse af at de får bedre frikvarterer.

 

 

Indsats 3

Beskrivelse af indsats 

Etablering af mellemform på Dagnæsskolen 

Alle elever er forskellige og har dermed har forskellige behov. VI ønsker derfor at etablere en mellemform på Dagnæsskolen (Oasen) med henblik på at kunne understøtte flere differentierede behov blandt børnene. 

 

Mål med indsats 

  • At kunne fastholde flere elever i almen skolen.

  • At elever med specialpædagogiske behov kan mestre deres skoledag i en kombination mellem almenklasse og Oasen.

  • At alle elever på Dagnæsskolen har en god skolegang.

  • At alle elever kan mestre deres skoledag.