Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mål og indholdsbeskrivelse

Dagnæsskolens SFO Strandkærvej 89, 8700 Horsens

 

Målsætning og indholdsbeskrivelse af september 2016

 

Indledning

Vi er optaget af, at det enkelte barn - såvel som fællesskabet i Dagnæs SFO - er i trivsel! Vi tror på, at trivsel skaber et vigtigt fundament for barnets selvværd og barnets overskud til at tilegne sig læring og sociale kompetencer. I Dagnæs SFO leger børnene ikke ”bare”. Hos os er det et udtryk for trivsel, at børnene oplever deltagelsesmuligheder i leg og aktiviteter.

I SFO’ens unikke læringsrum – understøtter vi skolens/klassens læringsrum.

Vi prioriterer højt, at denne ”Mål og indholdsbeskrivelse” er retningsanvisende samtidig med, at det er et dynamisk redskab, der bliver meningsskabende for den enkelte medarbejder i det pædagogiske arbejde, såvel som for dig som læser. Vi ønsker at beskrive fundamentet for vores pædagogiske beslutninger. Det er vigtigt, at der er en tydelig rød tråd mellem det vi skriver og siger, og det vi rent faktisk gør.

Målbeskrivelsens opbygning

  • SFO’ens organisatoriske platform

  • Fakta om Dagnæsskolens SFO

  • Folkeskoleloven og folkeskolens formål

  • Fælles kommunale målsætninger

  • Dagnæsskolens og SFO’ens værdier:-Helhed-Resultat-Respekt-Kvalitet

  • Det pædagogiske fundament i Dagnæs SFO:-Anerkendelse-Fællesskab og relationer-7 gode vaner

  • De pædagogiske principper i Dagnæs SFO:-Mestring-Robusthed-Ansvarlighed-Respekt-Pli og ordentlighed

  • Dagnæs SFO`s målsætning i praksis:-Medbestemmelse og indflydelse-Skabelse af gode sociale relationer og venskaber-Krop, bevægelse og sundhed-Leg og fordybelse-Udvikling og dannelse

  • Mobilpolitik i Dagnæs SFO

1. SFO’ens organisatoriske platform

SkoleFritidsOrdning er en integreret del af Dagnæsskolen, hvor lærere og pædagoger samarbejder omkring børnene. Skolen er én helhed bestående af en undervisnings- og en fritidsdel. Denne mål- og indholdsbeskrivelse tager sit afsæt i Dagnæsskolens værdier, den gældende lovgivning, kommunens målsætning for området og specifikt for det pædagogiske arbejde og den pædagogiske faglighed, der er toneangivende i SFO.

2. Fakta om Dagnæsskolens SFO 

  • Vi er opdelt i SFO Vest: BHK-2. årgang og SFO Øst: 3.- 5. årgang.

  • I Dagnæs SFO har vi valgt, at børnene fra 3. årgang går i SFO Øst, netop for at sikre de mest optimale rammer for udvikling og trivsel.

  • Der er ca. 200 børn i Dagnæs SFO.

  • Der er ansat 9 pædagoger, 2 medhjælpere og vi er praktiksted for pædagogstuderende.

  • SFO Vest har egne lokaler i indskolingsfløjen. SFO Øst har ligeledes eget lokale i Bjerrevejsfløjen. Herudover benyttes gymnastiksalen, sløjdlokalet, IT-lokaler og udearealerne. SFO2 gør også brug af Ungdomskælderen med bordtennis, airhockey mm. 

3. Folkeskoleloven og folkeskolens formål

Er du interesseret i at læse de politisk besluttede formål for folkeskolen og dermed også for SFO, fører dette link dig videre: Formål, indhold og ansvar | SFO | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)l

4. Fælles kommunale målsætninger for SFO

SFOérne i Horsens Kommune skal sikre barnets udvikling og trivsel i et professionelt og anerkendende samarbejde med skolens undervisningsdel, med øvrige kommunale samarbejdspartnere og med forældrene.

For at opfylde dette, skal SFO Vest (BHK-2. årgang) sikre:

  • At børnene får mulighed for at skabe og udvikle venskaber

  • At der er tid og rammer til leg og fordybelse

  • At der er fokus på sundhed, krop og bevægelse

  • At der tilbydes aktiviteter, som tilgodeser hele barnets udvikling

  • At der tilbydes både selvvalgte og voksenstyrede aktiviteter

  • At demokrati og medbestemmelse vægtes højt

  • At børnene har gode og udviklende fysiske rammer

  • At der tages hensyn til børns forskelligheder

  • At samarbejdet mellem professionelle voksne og med forældrene skaber helhed omkring barnet.

I SFO Øst (3.–5. årgang) er der som udgangspunkt et større frirum til børnene end i SFO Vest. SFO Øst er et værested med opsyn, hvor der foregår pædagogiske aktiviteter, og hvor børnene i høj grad er med til at bestemme, hvad der sker i hverdagen. De kommunale målsætninger for klubområdet gælder også for SFO 2. Dem kan du læse mere om, ved at følge dette link: Digital pladsanvisning (horsens.dk) 

5. Dagnæsskolens og SFO’ens værdier:

Helhed: Vi arbejder helhedsorienteret og tværgående og fremstår som én enhed. Vi udviser forståelse og ansvarlighed over for hinanden og det øvrige lokalsamfund.

Resultat: Vi arbejder resultatorienteret og effektivt. Vi videreudvikler en handlekraftig og økonomisk sund skole. Vi sikrer et højt serviceniveau.

Respekt: Vi møder elever, forældre, kollegaer og samarbejdspartnere med respekt og åbenhed.

Kvalitet: Vi leverer ydelser af højest mulig kvalitet og god service gennem professionelt arbejde og kompetent kommunikation.

6. Det pædagogiske fundament i Dagnæs SFO

Anerkendelse: At blive mødt med anerkendelse er grundlaget for etablering af selvværd.

For os er anerkendelse derfor en grundlæggende tanke- og samværsform. Anerkendelsen bygger på vores professionelle evne og vilje til at forholde os åbent og nysgerrige til børnenes oplevede virkelighed og selvforståelse. Først når vi har forsøgt at forstå barnets virkelighed, kan vi afstemme, hvad barnet/børnegruppen har brug for.

Fællesskab og relationer: Grundlæggende bygger vi vores pædagogiske praksis på et humanistisk menneskesyn, hvor individet såvel som fællesskabet har og får stor betydning for os som mennesker. Vi søger i det omfang, det er os muligt, at indgå i forskellige former for fællesskaber og sociale sammenhænge. Dannelse, læring og mening opstår i mødet mellem mennesker.

Vi tror på hinanden, og på at vi altid gør det bedste, vi kan og har lært. Vi har fokus på intentionen bag handlingerne, fordi vi tror på det gode og de gode hensigter i vores handlinger

7 Gode vaner: Både på Dagnæsskolen og i Dagnæs SFO arbejder vi ud fra en systemisk tænkning og anerkendende tilgang, herunder er vi blandt andet inspireret af Stephen R. Covey’s De 7 gode vaner. Vi bruger vanerne som bindeled mellem social og faglig læring og får derigennem skabt en fælleskultur med et fælles sprog, der sætter fokus på udvikling af indre lederskab.

Indre lederskab skal forstås som børn og voksne der: 

  • Tager lederskab for sig selv

  • Har evnen og styrken til bevidst at vælge til og fra

  • I højere grad er indre styret frem for ydre styret

  • Træffer selvstændige og velovervejede valg, og som tør at tage konsekvensen af disse.

  • Går målrettet efter det, de sætter sig for.

 

Vane 1: Vær proaktiv

Jeg tager ansvar og har egne initiativer. Jeg vælger mine handlinger og mit humør. Jeg giver ikke andre skylden for mine egne fejl. Jeg gør det rigtige, selv når ingen kigger på mig.

 

Vane 2: Begynd med slutningen

Jeg planlægger og sætter mål. Jeg gør ting, som jeg synes er vigtige nu og for min fremtid, og som gør en forskel. 

 

Vane 3: Gør det vigtigste først

Jeg bruger min tid på at gøre det vigtigste først. Det betyder, at jeg siger nej til ting, jeg ved, ikke er de vigtigste. Jeg prioriterer, planlægger og følger min plan. Jeg er disciplineret og organiseret. Jeg er min egen leder. Jeg gør de ting, jeg sætter mig for.

 

Vane 4: Tænk Vind-Vind

Jeg er både modig og viser hensyn. Modig, fordi jeg tør sige, hvad der er vigtigt for mig, og hensynsfuld, fordi jeg også prøver at forstå, hvad andre ønsker. Når der opstår en konflikt, prøver jeg at finde en vind-vind-løsning.

 

Vane 5: Søg først at forstå, dernæst at blive forstået

Jeg lytter til andres idéer og følelser. Jeg forsøger at se tingene fra deres synspunkt. Jeg lytter til andre uden at afbryde. Jeg tør fortælle om mine idéer.

 

Vane 6: Skab synergi

Jeg værdsætter andres styrker og lærer af dem. Jeg kommer godt ud af det med andre – selv personer, der er anderledes end mig. Jeg lytter til andres idéer. Ved at samarbejde kan vi nå frem til bedre løsninger, end vi kan hver for sig. 

 

Vane 7: Slib saven

Jeg spiser rigtigt, dyrker motion og får nok søvn (kroppen). Jeg lærer på mange måder og mange steder, ikke kun i skolen (hjernen). Jeg tilbringer tid sammen med min familie og venner (hjertet). Jeg hjælper gerne andre mennesker (sjælen). Jeg sørger for at arbejde med alle fire dele, når jeg sliber saven. 

http://franklincovey.dk//$-1/file/filarkiv/documents-dk/7godevanertrae.pdf 

7. Pædagogiske principper i Dagnæs SFO

Med udgangspunkt i vores pædagogiske fundament og den nuværende børnegruppe, har vi valgt at have særlig fokus på følgende principper.

Mestring. Vi skal ikke ordne og fikse alting for børnene. Børnene skal have mulighed for at mestre og vokse med opgaverne. I Dagnæs SFO har vi fokus på, at børnene får lov til at øve sig. Vi anerkender deres indsats. I praksis kan det være at skrælle gulerødder, slå søm i, fortælle kammeraterne reglerne til et spil/leg eller selv at orientere sig efter klokken. Eksemplerne er mange.

Robusthed. Vi vil gerne skabe grobund for handlekraft og robusthed hos børnene. Vi fjerner ikke alle børnenes udfordringer og konflikter, men vi hjælper/guider gerne igennem. Det er vigtigt, at vi viser tillid til barnets evner. Når barnet eksempelvis har klaret sig igennem en svær situation eller periode, snakker vi med barnet om, hvilke ressourcer barnet gjorde brug af. Vigtigt at disse positive erfaringer gøres tydelige sammen med barnet.

Ansvarlighed. I Dagnæs SFO skal barnet lære at tage ansvar for egne handlinger. Det er således ikke en varig strategi at dække sig ind under: “Jamen, det gjorde de andre også”. Vi ønsker at give positiv respons, når børnene handler ansvarligt og tager ansvar. Efterspillet af en uhensigtsmæssig handling giver anledning til læring. Vi hjælper børnene på vej i denne proces ved at italesætte handlingen og nogle gange ved at agere “stødpude” for en evt. konsekvens.

Respekt. Her hos os er vi både: tykke & tynde, små & store, mørke & blege, kødspisere & veganere, drenge & piger, gamle & unge, kede af det & glade, seriøse & fjollede og meget meget mere. Og vi er her alle sammen! Vi ønsker at værne om denne respektfulde ramme.

Pli og ordentlighed. I Dagnæs SFO vægter vi pli og ordentlighed. Det handler om at kunne begå sig i fællesskabet på en ligeværdig og respektfuld måde. Eksemplerne er mange: Her råber og taler vi ikke grimt til hinanden - uden at dette bliver italesat og irettesat. Vi hilser på hinanden, siger farvel når vi går, vi sidder ordentligt ved bordet, når vi spiser, vi svarer på tiltale, vi er opmærksomme på at alle skal have.

8. Dagnæs SFO´s målsætning i praksis

Med afsæt i vores fundament (anerkendelse, fællesskab/relation og 7 Gode vaner) og vore pædagogiske principper (mestring, robusthed, ansvarlighed, respekt og pli/ordentlighed), har vi i hverdagen følgende mål:

Medbestemmelse og indflydelse – i praksis Vi er en SkoleFritidsOrdning, navnet i sig selv er definerende. Vi er en del af børnenes fritid.

Et klart mål for os er at få skabt et fritidsmiljø, hvor børnene er medbestemmende over egen tid.

Vi arbejder derfor kontinuerligt med, hvordan vi som pædagogisk personale på bedste vis kan støtte op om dette mål. Vi arbejder med at være rammesættende og retningsgivende for aktiviteter og adfærd, gennem: 

  • Indretningen af vores fysiske rammer

  • Udbuddet af voksenstyrede aktiviteter

  • Stor imødekommenhed over for børnenes ideer og valg af aktiviteter

  • Indkøb af materialer og legetøj

  • Børnemøder – primært i SFO2

  • Bevidsthed om voksen-barn relationen, i form af kommunikation og interaktion

Skabelse af gode sociale relationer og venskaber – i praksis Børns relationer og venskaber er af stor betydning for trivsel og udvikling. Skabelse af gode sociale relationer og venskaber sker i en dynamisk proces, hvor der hele tiden sker forhandlinger om forskellige positioner: Hvem må være med? Hvem bestemmer? Hvem fordeler roller? Relationer og venskaber rummer store følelsesmæssige nuancer og udfordringer, det er ikke altid ligetil og kan indimellem være hårdt arbejde. Venskaber og sociale sammenhænge er også der, hvor konflikter opstår, det er uundgåeligt. Konflikter kan gøre ondt, vi kan blive kede af det og/eller meget vrede. Konflikter opstår oftest grundet uenighed og/eller oplevet uretfærdighed, og mange forskellige følelser kommer derfor i spil. Set fra vores pædagogiske perspektiv, skal konflikter ikke undgås - de skal læres. Vi voksne løser ikke børnenes konflikter, vi tager ikke parti - men vi hjælper dem med at håndtere konflikterne. Vi hjælper bl.a. med: “Stands ulykken”, søg at forstå, perspektiv-skift, håndtering og genkendelse af følelser, aktiv lytning, tilgivelse, ansvarlighed osv.

Et vigtigt mål for os i vores pædagogiske arbejde er at skabe tid og rum for dette møde med børnene.

Vi er bevidste om at tilbyde et mangfoldigt udbud af aktiviteter på tværs af alder og køn. Vi arbejder bevidst med, hvordan vi via vores fysiske rammer bedst muligt kan støtte op omkring børnenes sociale liv i SFO. For os er det vigtigt, at vi sammen med børnene får skabt uforstyrret legerum, hvor det er muligt at lege i fred. Det være sig en hule i hækken, i det fjerneste hjørne af legepladsen, omme bag døren, under bordet osv.

For langt de fleste af vores børn lykkes det at få skabt gode venskaber, for andre kan der i perioder være behov for en hjælpende hånd. Denne hjælp kan komme indirekte såvel som direkte ved bl.a. at:

  • Danne rammer/aktiviteter, hvor interesser kan forenes

  • Voksen-barn samtaler

  • Rammesættende aktiviteter på tværs af alder og køn

Krop, bevægelse og sundhed – i praksis: 

Efter en lang dag med fokus på undervisning, hvor en del af tiden er brugt på at skulle sidde stille og holde kroppen i ro, møder børnene i SFO. Vi oplever, at børnene har brug for fri bevægelighed.

Vi opfordrer, udfordrer og tilskynder børnene til deltagelse i forskellige former for fysisk aktivitet, fordi vi er bevidste om, at vi gennem fysisk aktivitet styrker børnenes motoriske færdigheder, udholdenhed og bevægelighed, og samtidig forstærkes børnenes forudsætninger for at udvikle sig fysisk, psykisk, socialt og kognitivt.

I Dagnæs SFO har vi nogle fantastiske udenoms arealer, hvor det næsten kun er fantasien, der sætter begrænsningerne for aktiviteterne. Vi prioriterer derfor, så vidt det er muligt, at komme ud hver dag.

Vi inviterer bl.a. til aktiviteter på multibanerne, i gymnastiksalen, og periodevis opretter vi særlige løbehold.

Hos os handler krop, bevægelse og sundhed ikke kun om grov motorik, men også om sanser og finmotorik. Vi bestræber os på i hverdagen at skabe rum og rammer for mange forskellige aktiviteter.

Vores mål er at skabe gode deltagelsesmuligheder for børnene, via alsidige og nuancerede aktivitetsmuligheder - og deltagende og inspirerende voksne

Leg og fordybelse – i praksis:

Vi prioriterer tid og rum til leg og fordybelse. Der er bred enighed i den pædagogiske verden om, at legen i sin rene/spontane og ikkeregulerede form er under et massivt pres.

I Dagnæs SFO har vi ikke glemt vigtigheden af at lege. Formålet med leg er ikke kun at stimulere læring eller fysisk aktivitet. Legen skal også ses som en måde at være i nuet og opleve verden på, der kan gøre os til mere balancerede og livsduelige mennesker. I Dagnæs SFO bliver vi begejstrede, når børnene leger. 

Et vigtigt mål er at skabe betydningsfulde rammer og miljøer, der understøtter børnenes personlige alsidige og sociale udvikling gennem leg.

Udvikling og dannelse – i praksis:

Dagnæs SFO er et fritidspædagogisk tilbud med plads til alle. At være en del af et stort fællesskab danner grobund for megen kompleks udvikling og dannelse. Børnene bliver i hverdagen udfordret og inspireret af mange forskellige indtryk og adfærd. Et vigtigt dannelsesideal hos os er respekt for andre og for forskellighed.

Vi tror på og har forventninger til hinanden. Vi er vedholdende i vore forventninger og krav både til os selv og til børnene. Vores roller og funktioner som pædagogisk personale er mangfoldige og komplekse og vi ser os selv som vigtige og betydningsfulde voksne i børnenes liv og forsøger altid at fremstå som gode rollemodeller. 

  • Vi tilbyder ”Spirrevipkor” for 0.- 2. årgang og fra 3. årgang kan børnene søge optagelse i skolens ”Store kor.”

  • Vi hjælper børnene til at forstå konsekvenserne af egne valg og fravalg

  • Vi forsøger at fastholde børnene i aktiviteterne og dermed støtte op om de forpligtende fællesskaber, i lige så høj grad som vi støtter op omkring de selvvalgte relationer/fællesskaber/venskaber

  • Vi opfører os ordentligt, tager hensyn og vi forventer det af hinanden.

Et vigtigt mål for os er, at børnene kan udfordres og prøve sig selv af i et inkluderende og respektfuldt fællesskab.

9. Mobilpolitik i Dagnæs SFO

Målet er, at det enkelte barn lærer at mestre det at have en mobil.

  • I SFO-tiden er det tilladt at gøre brug af mobiltelefoner og smarture, dog skal BHK–2. kl. opbevare deres telefoner/ure i deres tasker som i skolen om eftermiddagen.

  • Der det ikke tilladt at tage foto eller video af andre. Oplever vi problematisk og uansvarlig mobiladfærd, går vi i dialog med barnet og retter henvendelse til forældrene.

  • Det er forældrenes ansvar, om de vil kontaktes af eget barn ift. evt. legeaftaler eller andet.

  • Det er ligeledes forældrenes ansvar, at barnet ikke har adgang til Facebook, snapchat, spil eller lignende, der er forbudt ift. barnets alder (vær opmærksom på aldersgrænser).

  • Opbevaring af mobiltelefoner er på eget ansvar.

  • Forældrehenvendelser til personalet sker via direkte kontakt på SFO’s telefon.